ايه هو ترس الديفيزر و ايه اهميته ؟؟ و ايه المشاكل اللي بتحصل فيه ؟
رينو ميجانrenault megane
ترس الديفيزر dephasor .. موضوع بايخ و مش مهم لكل الناس بس لازم نتكلم فيه لان احد الاعضاء سألني عنه .. و يعتبر من العيوب الشائعة في الميجان و الفلوانس
و الشرح بتاعه سهل و بسيط للي شافه قبل كدة .. اما اللي ماشافش الديفيزر قبل كدة فممكن يتابع الشرح اللي هحاول ابسطه قدر الامكان عشان المعلومة توصل و يشوف الصور عشان يقدر يتخيل
في البداية لازم نكون عارفين طريقة عمل الموتور بتاع عربيتنا .. و هي ان الموتور بيتكون من ٤ اسطوانات جنب بعض اسمهم السلندرات ( العربية ٤ سلندر cylinder ) .. و جوة كل سلندر فيه مكبس طالع نازل اسمه البستم piston .. و فوق كل سلندر ٢ صمام او ٢ صباب valve .. واحد منهم بيفتح عشان يدخل خليط بنزين و هوا عشان البوجيهات تولع في الخليط فايحصل انفجار يحرك البستم فوق و تحت .. و الصباب التاني يفتح بعد الحريق عشان يخرج منه العادم اللي نتج من الحريق ..
بالظبط زي سرنجة الحقن .. جسم السرنجة هو السلندر و المكبس اللي جواها هو البستم و بوز السرنجة هو الصباب
السؤال هنا ايه اللي بيفتح و يقفل الصبابات valves في التوقيت المناسب ؟؟
الاجابة علي السؤال دة هي الكامات اللي بتدوس علي الصبابات تفتحها و تقفلها .. و الكامة دي عبارة عن دايرة حديد شبة البيضة ليها ناحية مدورة و ناحية طويلة ببوز مدبب .. شبه البيضة بالظبط .. و الكامات دي مرصوصة علي عمود اسمه عمود الكامات .. موجود فوق ال٤ سلندرات .. اول ما العمود دة يلف تقوم الكامات تلف معاه تدوس علي الصبابات تفتحها و تقفلها في توقيت معين
يعني مثلا لو البستم نازل لتحت و بيشفط هوا و بنزين تقوم الكامة تلف و بوزها ييجي علي الصباب و يدوس علي الصباب بتاع الهوا وبنزين يفتحه عشان يسمح للهوا و البنزين يدخل السلندر .. و لما السلندر يتملي تقوم الكامة تكمل لفتها و بوزها يبعد عن الصباب يقوم الصباب يتقفل
كذلك بعد مايحصل الحريق و البستم عايز يطرد العادم برة السلندر تقوم الكامة تلف و بوزها يدوس علي صباب العادم يفتحه عشان يسمح بخروج العادم .. و بعد ما يخرج العادم تقوم الكامة تكمل لفتها و بوزها يبعد عن الصباب يقوم الصباب يتقفل
من هنا لازم نستنتج ان كل سلندر عليه ٢ صباب .. واحد لدخول البنزين و واحد لخروج العادم .. و فوق السلندر ٢ كامة .. واحدة تدوس علي صباب البنزين وواحدة تدوس علي صباب العادم .. معايا كدة ؟؟ .. حلو قوي
طيب ايه اللي بيحدد توقيت الكامات ؟؟ او بمعني اخر ايه اللي بيعرف الموتور ان الصباب الفلاني فوق السلندر الفلاني هو اللي لازم يفتح او يقفل ؟؟
الاجابة هي ان البساتم اللي طالعة نازلة جوة السلندرات بتكون مربوطة بعمود الكرنك .. و العمود دة هو اللي بينقل الحركة للفتيس اللي بيختار السرعة المناسبة و ينقلها للعجل
عمود الكرنك دة بقي عليه ترس ( ترس الكرنك ) و الترس دة مربوط بترس علي عمود الكامات عن طريق سير الكاتينة .. يعني سير الكاتينة بيربط ترس الكرنك بترس الكامات .. و بالتالي طول ما عمود الكرنك بيلف ( مع حركة البساتم ) فعمود الكامات كمان بيلف معاه في نفس الوقت ( و الكامات تلف و بوزها المدبب يفتح و يقفل الصبابات )
الكامات بقي مرصوصة بترتيب معين علي عمود الكامات بحيث تدوس علي الصبابات بتوقيت معين حسب تصميم الموتور .. واحدة بوزها لفوق .. واحدة بوزها لتحت .. واحدة مش عارف مايلة ازاي .. واحدة اتجاهها ايه .. و هكذا
يعني مثلا لو الحريق بيحصل في الموتور في السلندرات بالترتيب دة ١-٣-٤-٢ يبقي الكامات مرصوصة بحيث صباب البنزين يفتح في السلندر الاول بعده التالت بعده الرابع بعده التاني و صبابات العادم كذلك بنفس الترتيب
طيب الحدوتة دي بتحصل كام مرة في وقت اد ايه ؟؟
تخيل معايا انك بتجري بالعربية و دايس بنزين و ال rpm ٣ او ٣٠ ( حسب العداد اللي ف عربيتك ) .. يعني الموتور بيلف ٣٠٠٠ لفة في الدقيقة .. يعني عمود الكامات بيلف ١٥٠٠ لفة في الدقيقة .. يعني ٢٥ لفة في الثانية الواحدة .. قادر تتخيل الرقم ؟؟ .. منتهي الدقة .. و الوقت في فتح و قفل الصبابات بيتحسب بأجزاء من الالف من الثانية
عشان كدة لو غيرت سير الكاتينة و الكاتينة مش مظبوطة بيحصل تأخير في توقيت قفل و فتح الصبابات و دة بيخلي البنزين و العادم يدخلوا و يطلعوا في غير مواعيدهم الصحيحة و اداء الموتور يتلخبط و الموتور يترعش و يبقي صوته مش مظبوط
المهم .. طبعا اسلوب سواقتنا مختلف و متغير باستمرار .. شوية ماشيين في الزحمة ببطء و شوية دايسين و بنجري .. و عشان كدة عدد لفات الموتور بيختلف .. و كمان كمية البنزين اللي داخل و العادم اللي طالع بيختلف .. و توقيت الاحتراق بتاع البنزين و توقيت خروج العادم بيختلفوا
قاموا المصممين قالوا طيب احنا عايزين ناخد افضل اداء من الموتور عن طريق التحكم في توقيت فتح و قفل الصبابات بشكل ادق .. ازاي بقي نخترع طريقة تسمحلنا نغير توقيت قفل و فتح الصبابات ( اللي هو اجزاء من الثانية ) بدون ما نلخبط الموتور ؟؟
هنا ييجي دور ترس الديفيزر dephasor
ترس الديفيزور دة عبارة عن ترس بيكون متركب علي عمود الكامات جوة ترس عمود الكامات الاساسي .. او بمعني تاني .. ترس عمود الكامات بيبقي ترسين جوة بعض .. الترس الاساسي الخارجي راكب عليه سير الكاتينة و بيلف مع ترس الكرنك في نفس الوقت بالظبط .. و جواه ترس الديفيزور الداخلي بيلف معاه برضه في نفس الوقت
عند ما تيجي سعادتك تغير اسلوب سواقتك .. يعني مثلا تخرج من حتة زحمة لطريق مفتوح و هاتجري .. يقوم عدد لفات الموتور يزيد و توقيت دخول البنزين و خروج العادم يختلف .. يقوم الكومبيوتر بتاع العربية عايز يلعب في توقيت قفل و فتح الصبابات .. يروح الكومبيوتر او الكونترول يدي امر لترس الديفيزر الداخلي انه ينفصل عن ترس عمود الكامات الخارجي و يقدم او يأخر نفسه سنة بحيث يقدم و يأخر توقيت فتح و قفل الصبابات .. كل دة و ترس عمود الكامات الخارجي بيلف مع ترس الكرنك عااادي جداااا .. و بدون اي لخبطة في اداء الموتور
دي كل فكرة ترس الديفيزور .. ترسين جوة بعض .. واحد خارجي بيلف باستمرار .. وواحد داخلي بيلف معاه عادي جدا في نفس الاتجاه .. بس عنده القدرة انه يأخر او يقدم نفسه حبة بسيطة تخليه يقدم او يأخر لفة الكامة ( البيضة ) بحيث يلعب في توقيت فتح و قفل الصبابات عشان يدي افضل اداء للموتور حسب اسلوب سواقتك
طيب ايه المشاكل اللي بتحصل في ترس الديفيزور ؟؟
مشكلتين : الاولي ان الترس الداخلي يقفش في الخارجي و في الحالة دي مش بيستجيب لاوامر الكونترول .. يعني مش هايقدم ولا هايأخر توقيت فتح و قفل الصبابات .. هاتحس ان اداء العربية انخفض شوية في الجري
التانية ان الترس الداخلي يفلت من الخارجي و في الحالة دي لما تيجي تدور العربية هاتسمع صوت تخبيط مزعج او صراخ لان الترس الداخلي سايب .. بيروح و ييجي جوة الترس الخارجي .. فلما الترس الخارجي يلف مع تدوير الموتور هاتلاقي الداخلي بيخبط جواه لحد ما ياخد سرعته و يلفوا مع بعض .. و برضه مش هايستجيب لاوامر الكونترول .. لا هايقدم ولا هايأخر ..
و المشكلتين علاجهم تغيير ترس الديفيزور بواحد جديد
دي كل المعلومات اللي مهم نعرفها عن ترس الديفيزور و مشاكله و علاجه .. اتمني تكون المعلومة مبسطة بشكل يسهل الفهم .. و اتمني الفايدة تعم 🙂
Post a Comment